Selasa, 14 September 2010

MUZIUM NEGERI TERENGGANU




                                                            pengenalan
 

Muzium Negeri Terengganu terletak di Bukit Losong, Kuala Terengganu iaitu lebih kurang 5 km dari pusat bandar. Di atas keluasan tanah 27 hektar, terdirinya 4 buah blok bangunan, blok bangunan utama terdiri daripada lima ( 5 ) tingkat dan tiga (3 ) buah blok lagi empat tingkat. Keluasan lantai keseluruhan bangunan ini ialah 75,075 meter persegi. Aras satu ( 1 ) dan aras dua ( 2 ) digunakan untuk bangunan ruang pejabat ( pentadbiran dan kuratorial ), bilik makmal, bilik fumigasi, studio fotografi, bengkel, bilik simpanan koleksi, bilik mesyuarat, ruang sembahyang, bilik pelbagai guna, dewan teater dan perpustakaan. Aras tiga ( 3 ) hingga lima ( 5 ) digunakan untuk ruang pameran. Ruang-ruang pameran dikenali sebagai Galeri Tekstil, Kraf, Sejarah, Diraja, Seni Islam, Ilmu Kejadian, Petrolium dan pameran sementara. Kompleks ini mula diduduki pada bulan April 1994 dan telah dirasmikan oleh Almarhum Duli Yang Maha Mulia Sultan Mahmud Shah Ibni Almarhum Sultan Nasiruddin Shah pada 20 April 1996.
pantun.jpg (6385 bytes)
Saksikan pelbagai artifek arkeologi yang menggambarkan tamaddun purba di Terengganu. Pertembungan dua budayagsej1.jpg (7269 bytes) melalui seramik China yang terkenal dengan karya seninya.Tidak kurang juga numismatik yang pastinya menarik perhatian anda.
Menghayati  peristiwa-peristiwa bersejarah yang pernah berlaku di Terengganu serta mengenali  tokoh-tokoh sasterawan dan sejarawan digsej3.jpg (8659 bytes) samping menteladani serta menghargai segala jasa-jasa dan bakti yang telah dicurahkan oleh mereka dalam membawa perubahan besar kepada negeri Terengganu,bumi bertuah ini.
gsej2.jpg (9770 bytes)Semuanya terdapat di Galeri Sejarah
gislamt.jpg (12608 bytes)

Galeri Islam mendedahkan perbincangan aspek agama Islam yang telah mengubah segala bentuk corak hidup manusia di seluruh dunia. Di Tanah Melayu, Islam didokong dan diperjuangkan oleh nenek moyang zaman silam hingga dapat ditegakkan dengan jayanya hingga kini.
Saksikanlah keunikan Batu Berukir Terengganu, satu penemuan yang menjadi bukti penyebaran dan kegemilangan Islam serta bermulanya tulisan Jawi di Nusantara.
Pelajari dan singkapkan rahsia artifek-artifek yang banyak dipamerkan dalam Galeri Islam. Pasti akan menarik perhatian anda.


graja.jpg (9899 bytes)

  Galeri Diraja membawa anda meninjau bila dan dimanakah Kesultanan Terengganu bermula serta siapakah sultan Terengganu yang pertama ?. Persoalan ini akan terjawab dengan mengkaji salasilah insititusi Kesultanan Terengganu di Galeri Diraja yang turut mempamerkan keunikan keris berpintal kepunyaan sultan, keindahan pingat-pingat dan bintang kebesaran yang dikurniakan kepada mereka yang berjasa.
Semuanya di Galeri Diraja !


graja1.jpg (16690 bytes)



galkraf.jpg (15795 bytes)

kraf.jpg (17613 bytes)
Galeri Kraf memaparkan zaman kegemilangan industri kraftangan yang diwarisi zaman-berzaman. Kesemuanya dihasilkan dengan menggunakan teknologi tradisional berasaskan kemahiran dan kepakaran yang bermutu tinggi, halus dan mempersonakan. Pelajarilah cara-cara membuat barangan tembaga di tempat yang begitu realistik serta kenalilah berbagai-bagai hasil keluarannya.
Jangan lupa untuk menghayati kehalusan dan keindahan seni anyaman tikar, kelarai dan banyak lagi yang penuh berwarna-warni itu.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan